Thursday, April 15, 2010

kesedihan

mereka yang saya sayang sangat



dalam aku sedang menelaah untuk nota yang pertama aku bagi subjek soap & detergen pada petang tadi, aku terdengar la kat radio hot berkaitan dengan family. sangat menyayat hati. rasa macam nak nangis je. dan apa yang dia kata semua betul dan aku rasa korang semua harus amik ikhtibar dari apa yang terjadi.



dan ceritanya bermula begini:
perempuan ini selepas dia berkahwin, dia totally mengabaikan family dia, mak dan abah dia. isk....itu semua atas desakan suami yang sangat mengokong. tapi dia memang tak amik tau langsung pasal mak dan ayah dia. nak dijadikan cerita, last-last dia divorced, dan sekarang family dia yang jaga dia dan amik berat kat dia. dia rasa menyesal from what she did before this. sebab apa-apa pun famiky kita juga yang akan datang kat kita kan, walaupun kita dalam suka atau duka, bukan orang lain. Allah punya kuasa.




so, dari sini aku harapkan amik lah ikhtibar. bagi aku famili aku adalah segalanya. jangan lah sekali-sekali abaikan mereka terutama mak dan ayah kita. kadang-kadang ada sesetengah tu baru kapel da nak kerek dengan family. uish....baru kapel kot. hehehe...kalau sayang sangat pun lepak-lepak la kan. situasi kat atas maybe faktor dari suami dia yang teruk mengokong dia. hmmm...sayangi lah mak, ayah dan adik beradik korang sementara mereka masih ada.




satu peristiwa yang wat aku memang menyesal sampai sekarang adalah time nenek aku sakit lumpuh and she stay with my family, aku tak jaga dia sangat pun, yang aku fikir time tue main-main-dan-main. apalagi yang perlu difikir oleh budak darjah 3 time tu kan. padahal she is the best nenek yang selalu jaga kami, bagi makan kami, mandi kami time kecik-kecik. aku just datang suap makanan dan amikkan air untuk dia kadang-kadang je, tidur sebelah dia jarang-jarang. arghhh......memang meyesal bila aku fikir balik. sangat menyesal dan penyesalan yang tak dapat diundur lagi. so, sayangi lah apa yang korang ada seadanya. janagn jadi macam aku dan aku harap aku takkan ulang lagi.





p/s: esok ika ivy balik rumah jupe mak dan abah. aku rasa nak balik, tapi himpitan hidup untuk exam tak membenarkan aku. kirim salam cium-cim peluk-peluk je lah.

19 comments:

kakachan said...

sob2. ang ni buat smgt aku nak balik smkin membare2 la nana... huuuuuu

N A N a t O said...

hahahha..tu la pasal..ikut kan hati mau je aku balik esok..tapi kakak aku balik sinih balik hari selasa....nak exam lagi...isk....

zhrhtoodem said...

aaaaaaaaaaaaaa
dah lama tak balik......

diella said...

huhuhu..jgn sedey.nnt kte cuti setahun pas hbs viva..ahaksss

niaharaf said...

aku balik hari2. ngeh2. nanti dah abes blaja aku urut mak aku hari2 lah

N A N a t O said...

gaga: ikut kata dilla...habis viva..p cuti 1 yer..
dilla:hahahha...bekerja dirumah setaun..suka aku...
farae: anak yg baik la kamu nih faraE....

Cik SHiNJU said...

salam...
timan kasih krn mengingatkan...
ayah, ibu n family adlh org terdekat dgn kita..
mereka kenal kita dr kecil smpai dewasa...
jgn abaikan mereka demi org yg kita baru kenal..

N A N a t O said...

betul tu cik shin-ju...jngn disebabakan org lain kita berpisah ngn famili..apa-apa pun mereka juga yg akan tolong kita nnt...

zulkbo said...

salam..
kirim salam kat mak abah awak..

N A N a t O said...

insyaAllah akan disampai kan nnt...

Tuan Cimot said...

Nanato, aku ad dgr crite tu kt hot td..nangis gler dak tu...hohooh..sygilah org tua yang melahirkn kt..jgn lebih sygi pkwe yg bru knl 2thn or bpe2lah lmenye..hohooh...nice post...

N A N a t O said...

hahahhah...mmg sedih tkah...bergenang air mata aku bila dia ckp2 tue...tu la psl, jngn penting kn bf then family ye...isk...

Unknown said...

nana..."ayah dan ibu2x..itula permulaan kami..lala"...seday gk..:(..mau blk je rase

N A N a t O said...

dewi....jngn nyanyi lagu tue...lagi sedey meyh...waaa~~~

SiLv3R said...

Waa.. nice n3 Nana.. harap2 kite dipertemukan jodoh dgn owg yang sayang sesangat gak kt family kite.. amin amin amin..

Raji and Yeen said...

eh abah mu mcm ad skit rupe anuar ibrahim ;D

N A N a t O said...

V : inysaAllah V...kita doa sama ek...amin...
fakrur razi ; hahhaha...ada gaya ke?? :P

afzan said...

nanato: sebakla plak bila terkenang arwah wan.. rasa kalau boleh nak turn back time. nak jaga dia baik2. kesian tgk dia, mesti arwah sedih dan kecik hati kan masa dia lumpuh bila kita wat endah tak endah je apa yang dia mintak. pastu sometimes marah2 sbb tak faham apa yang arwah mintak. hanya dengan doa dan fatihah je dapat kita bagi skang ni. al-fatihah..

N A N a t O said...

tu la abangah..moga2 wan ampun kan dosa kita....alfatihah...